W marcu 2025 r. Stowarzyszenie Brokerów Ubezpieczeniowych w Polsce przeprowadziło kampanię badawczo-edukacyjną, której celem było zebranie rzeczywistego głosu praktyków rynku w odpowiedzi na projekt rekomendacji KNF dotyczących działalności pośredników ubezpieczeniowych.

Rekomendacja 42 Komisji Nadzoru Finansowego koncentruje się na wyeliminowaniu sytuacji, w których jeden podmiot występuje jednocześnie jako ubezpieczający i pośrednik ubezpieczeniowy w ramach tej samej umowy. Jest to rozwiązanie bliźniaczo podobne do tego zawartego w Rekomendacji U dla sektora bankowego. Teoretycznie – ma przeciwdziałać konfliktowi interesów. W praktyce – nie dotyka sedna problemu, który od lat generuje patologie na rynku ubezpieczeń grupowych.

Rekomendacja 43 KNF wprowadza konieczność objęcia procesu dystrybucji ubezpieczeń wewnętrznym nadzorem zakładów ubezpieczeń, w tym poprzez funkcję audytu i zgodności z przepisami. W teorii oznacza to większą kontrolę nad tym, jak działają ubezpieczyciele i ich pośrednicy, a także mechanizmy eliminacji ryzyka naruszenia interesu klienta. Jednak czy rzeczywiście ta rekomendacja przyczyni się do poprawy przejrzystości rynku? A może, podobnie jak inne regulacje, stanie się kolejnym dokumentem, który spełni głównie formalne wymogi, nie wpływając realnie na praktykę działania zakładów ubezpieczeń?

Polski rynek ubezpieczeń podlega dynamicznym zmianom, a regulacje coraz częściej wymuszają na uczestnikach rynku dostosowanie się do bardziej przejrzystych i sformalizowanych procedur. Tradycyjnie brokerzy ubezpieczeniowi koncentrowali się na negocjacjach warunków polis i maksymalizacji wartości ochrony dla swoich klientów. Jednak nowe rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące procesu analizy potrzeb klienta (APK) zmieniają ten model, nakładając na uczestników rynku dodatkowe obowiązki.

Rekomendacja 28 KNF dotycząca zasad wynagradzania brokerów ma na celu uregulowanie relacji finansowych pomiędzy zakładami ubezpieczeń a pośrednikami. W założeniu jej celem jest wyeliminowanie mechanizmów, które mogłyby prowadzić do konfliktu interesów oraz zapewnienie, że wynagrodzenie brokera nie wpływa na obiektywność jego rekomendacji. Brzmi rozsądnie, ale czy faktycznie rozwiązuje kluczowe problemy rynku? 

Rekomendacja 26 KNF dotycząca odpowiedzi zakładów ubezpieczeń na zapytania brokerskie czy to kolejny krok w stronę delegowania uprawnień do eliminowania brokerów?  W założeniu ma to zapewnić większą przejrzystość procesu dystrybucji ubezpieczeń i dostęp do różnych ofert po stronie klienta. Kluczowe jest jednak pytanie: czy nowe wytyczne faktycznie poprawią jakość współpracy, czy staną się kolejnym narzędziem umożliwiającym ubezpieczycielom większą kontrolę nad rynkiem i różnicowanie ofert pod „właściwego dystrybutora”?