
Zasady odpowiedzialności brokera ubezpieczeniowego za szkody powstałe w związku z wykonywaniem działalności brokerskiej reguluje przepis art. 28 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń z dnia 15 grudnia 2017 roku ( Dz. U. 2017, poz. 2486 ), a szczegółowy zakres obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 maja 2018 roku w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej (Dz. U. z 06 czerwca 2018 r. poz. 1085 ).
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym broker ubezpieczeniowy z tytułu wykonywania działalności brokerskiej podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej obejmującemu szkody wyrządzone klientowi, osobie uprawnionej z umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej, zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji, w tym także szkody wyrządzone przez osoby fizyczne, przy pomocy których broker ubezpieczeniowy lub broker reasekuracyjny wykonuje czynności brokerskie w zakresie ubezpieczeń lub w zakresie reasekuracji., oraz przez podmioty, o których jest mowa w art. 31 ustawy o dystrybucji ubezpieczeń.
Minimalna suma gwarancyjna OC brokera w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC wynosi równowartość 1 564 610 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia oraz 2 315 610 euro w odniesieniu do wszystkich takich zdarzeń.
Wynika to § 1 pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności brokerskich. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 9 października 2024 roku.
Wysoki poziom sumy gwarancyjnej wskazany przez ustawodawcę dla wykonywania zawodu brokera ubezpieczeniowego jest potwierdzeniem nie tylko odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zawodu, ale i roli jaką pełni instytucja brokera ubezpieczeniowego w planowaniu ochrony ubezpieczeniowej.
Stowarzyszenie Brokerów Ubezpieczeniowych w Polsce służy wszystkim Członkom Stowarzyszenia bezpłatnym doradztwem w zakresie decyzji o wyborze oferty oraz dokładną merytoryczno-prawną analizą ryzyk.
Brokerzy ubezpieczeniowi zainteresowani podwyższeniem sumy gwarancyjnej mogą skorzystać z warunków programu ubezpieczeniowego dla ryzyka odpowiedzialności cywilnej nadwyżkowej.
Stowarzyszenie realizując swoją misję krzewienia znaczenia zawodu brokera ubezpieczeniowego wprowadziło mechanizmy motywujące środowisko do kształtowania najwyższych standardów pracy poprzez publikację dwóch autorskich Programów: Idealnego Pracodawcy Branży oraz Certyfikacji Brokerów Ubezpieczeniowych
Autorskie rozwiązanie Idealny Pracodawca Branży ma na celu motywowanie Przedsiębiorców będących Brokerami do kształtowania przyjaznego i rozwijającego miejsca pracy. Program wyróżnia do 10 przedsiębiorców branży za stworzenie miejsca pracy które spełnia następujące kryteria:
- Przyjazne Miejsce Pracy
- Moja Praca Motywuje do Rozwoju
- Wysoka Aktywność Szkoleniowa
Program powstał w przekonaniu, iż najlepszym gwarantem jakościowo wysokich usług Brokera są ludzie, którzy lubią swój zawód i chcą rozwijać swoje kwalifikacje. Poświadczeniem skuteczności programu są jego wyniki, albowiem Brokerzy którzy dotychczas uzyskali wyróżnienie Idealnego Pracodawcy Branży tworzą znane i cenione na rynku marki.
Certyfikacja brokera ubezpieczeniowego stanowi jeden z warunków wynikających z opracowanych przez Zarząd Stowarzyszenia Ogólnopolskich Standardów Wykonywania Zawodu prowadzona od 2006 roku. Certyfikacja brokerów ubezpieczeniowych realizowana jest pod kątem wiedzy ubezpieczeniowej, niezależności rekomendacji brokerskiej oraz rzetelności wykonywanych czynności. Wszystkie te kryteria są szczegółowo oceniane przez komisję egzaminacyjną powoływaną przez Zarząd Stowarzyszenia.
Podczas I Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Brokerów w Polsce podjęto uchwałę dotyczącą rozwoju zawodu brokera ubezpieczeniowego (w tym zasad certyfikacji). Zgodnie ze statutem zadaniem SBUwP jest podnoszenie poziomu wiedzy zawodowej członków, tworzenie i rozwój rynku ubezpieczeniowego, ochrona interesów konsumenckich, kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki zawodowej w działalności pośrednictwa ubezpieczeniowego. Cele te realizowane są m.in. przez kształtowanie ogólnie obowiązujących standardów wykonywania zawodu i stwarzanie brokerom warunków umożliwiających uzyskanie poświadczenia wysokich kwalifikacji zawodowych.
Broker ubezpieczeniowy to zawód wymagający podwyższonych gwarancji zaufania. Brokerzy jako firmy jak i osoby fizyczne powinni więc cechować się znakomitymi kwalifikacjami i wysokim poziomem etycznym. Rękojmią tego są m.in. certyfikaty jakości zarządzania ryzykiem, stanowiące dla odbiorców usług brokerskich potwierdzenie wysokich standardów czynności zawodowych wykonywanych przez Brokera.
Ścieżka edukacyjna przygotowana przez Stowarzyszenie Brokerów w Polsce obejmuje szkolenia zawodowe dla brokerów umożliwiające uzyskanie certyfikacji zawodowej.
Strona 3 z 3